file Voorstellen plus wat vragen

24 dec 2022 19:20 #1 door Friso
Voorstellen plus wat vragen werd gestart door Friso
Hallo mede bootvissers

Ik ben Friso Vink en eigenlijk al mijn hele leven een verwoed sportvisser en heb ook alle varianten wel gedaan en doe dit nog steeds.
Ik woon in. Julianadorp en heb sinds afgelopen zomer eindelijk mijn eigen mooie sportvisboot lees Rana 17 met een mooie 40 pk mercury er achter.
Ik ben al veel aan het varen geweest met de boot en echt wat een feest.
Maar nu toch een vraagje, ik ben de afgelopen week regelmatig wezen kijken op het kuitje en heb een vraag over de helling en met name of er nu wel of niet een balk zit om zeg maar niet te ver achteruit het water in te rijden ( mark ssssttt )
Want op diverse foto’s in het archief zie ik wel iets van een balk maar ik kan hem niet ontdekken op de helling zelf.
En het daadwerkelijk te water laten van de boot is volgens mij in je eentje best een onderneming denk ik aangezien er niet iets van een steigertje is ?
Misschien kan ik in contact komen met een ervaring deskundige om mij eens wat tips and tricks te leren

Mvg Friso Vink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2023 16:27 #2 door MarcSIIA
Beantwoord door MarcSIIA in topic Voorstellen plus wat vragen
Beste Friso,

Allereerst hartelijk welkom bij onze zeevis vereniging, en gefeliciteerd met je goede bootkeuze. Rana staat bekend als fabrikant van goede zeewaardige visboten. En bekend zijn met vissen is zeker een pré, dat gaat je veel fijne uren opleveren.
Op je vraag over de 'balk' of eindstopplank kan ik je melden dat er aan het eind van de laatste Stelcon plaat een eindbalk zit. Deze is niet al te hoog , en zal bij flinke vaart je trailer niet tegen houden. Ga er vanuit dat de balk loopt vanaf de laatste meerpaal dwars voor de helling langs. Bij laagwater kun je de balk goed voelen, en bij erg laag water ook zien.
Voor het te water zetten in je eentje kan ik je aanraden het trekkend voertuig op het vlakke gedeelte te laten, en de trailer af te vieren middels een stevig stuk touw. Na het vissen kun je de auto en trailer weer op dezelfde manier opstellen, de boot op de trailer laden, en met de auto de trailer tegen de helling optrekken tot alles op het vlakke gedeelte staat. Een keertje oefenen kan geen kwaad, hulp kan hierbij een keer geboden worden.
Voor de rest proberen we de helling schoon te houden met de pomp unit, zodat er ook bij laagwater fatsoenlijk ge-trailerd kan worden.

Mocht je nog wat willen weten, laat het weten,

met vriendelijke groet,

Marc Langbroek,
Secretaris.

09 jan 2023 20:00 #3 door Friso
Beantwoord door Friso in topic Voorstellen plus wat vragen
Bedankt voor de reactie en ik zal de tips zeker gaan gebruiken binnenkort als ik op het kuitje mijn boot voor de eerste keer daar ter water laat.
Ook zal ik regelmatig vanaf het werk even gaan kijken bij de helling om ook ervaringsdeskundigen aan het werk te zien en eventueel vragen te stellen.

Mvg Friso Vink

Gemaakt door Kunena